dogs4sale

خمسات
1/6/2014

التميز خلال 24 ساعة

العضو الأكثر نشاطاً هذا اليوم   الموضوع النشط هذا اليوم   المشرف المميز لهذا اليوم 
nasserh ساعدوني جزاكم الله خير
بقلم : علي سعود
قريبا

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 19

الموضوع: لماذا تاكل عصافير الحب بيضها؟؟

1. [1]
    الحالة: الفضائية غير متصل

لماذا تاكل عصافير الحب بيضها؟؟

[السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    عندي عصافير الحب منذ عشرة أشهر و لقد باضت الأنثى ولكنها ترمي البيض خارج العش و اخيرا وجدت البيضة خارج العش مكسورة و اظن ان العصافير اكلوا جزء من الصفار مع العلم ان القفص موجود بالمطبخ و قد علمتهم الطيران حول القفص والرجوع اليه بسهولة .
    وعندما افتح العش لرؤية البيض -و هذا يحدث نادرا- اجدهما دافنيين البيض تحت الأشياء التي بنوا بها العش بتاعهم. ارجو افادتي بما هو مفيد للحصول على صغار اصحاء.

2. [2]

الحالة: hima_97 غير متصل
    القوة:
    بيانات هوايتى
    اولا انتي حاطهم في المكان الغلط لازم يكونو بعيد عن الادخنه والحراره لان طيور الحب لاتحب الحراره خالص ومعظم شغلها في الشتاء وفي الصيف لو تلازم الجو بارد يعني ولو بتاكل البيض يبقي هيا عايز كالسيو م وده هتلقيه في المحلات العصافير اسمه محار او صدف او عظام سيبيا واشتيرلهم الماسك وحطيه جو القفص ده هيعوض النتايه بالكالسيوم ومشهيخاليها تاكل بيضها تاني بازن الله وهي بطير وتدخل تاني علشان هيا بايضه وعارفه عشها شاربيهم واكاليهم بيضمسلوق بروتين صفار وبياض متحرمهمشي وفاكه وخضار عوضيهم بالنقص شويا بس خالي بالك منهم ليطيرو بره البيت .................................................. ..................
    توقيع : hima_97
    [IMG][/IMG]

علمتك بجناحى تطير ......... تعمل قدامى مشاوير
    لاتعلى على قبى كتير ........ بـتـــــضـــــيـــــــــــــع
    اوعى تفكر اترجاك .......... اليوم وبكره بتــــحداك
    صدقنى مهما اهواك ......... بـــــــــنـــــــــــســـــاك
    مش متعود زف دموع ....... طول عمرى راسى مرفوع
    حتى لو شوفتك موجوع...... بـــــــــــتــــــــــــهــــون

3. [3]

الحالة: Amy غير متصل
    القوة:
    بيانات هوايتى
    صح زى ماهيما قال بالظبط
    تعرف انا قبل كده زوج فيشر هرب من قفصه فى البلكونه ورجع تانى الاول الذكر بعد هروبه بيوم ومسكته دخلته وبعده بيوم تانى رجعت الانثى مسكتها برده ودخلتها ومن ساعتها وهما بيكرهونى متفهمش ليه
    توقيع : Amy
    وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

4. [4]

القوة:
    بيانات هوايتى
    ده كويس انهم رجعولك انا كان عاني جوز بلو ومربيهم مع البادجي في قفص الجماعات ولما جهزوا خلاص اشتريت قفص وبياضه وعلقت القفص الظهر وحطيت الجوز في القفص لحد بليل مكنوش في القفص لقيت ريش متجمع في الدورج ببص لقي موسعين حته في القفص وفكواااااااااا ده حظك يا امي

5. [5]

الحالة: shshtawy غير متصل
    القوة:
    بيانات هوايتى
    ههههههههههههههههه
    جميله القصه دى يابارهيم اول مره حكيتهالى كنت هموت من الضحك عليها هى القصه تضحك عن كده بس هيما بيختصر
    والاخت ايمى هما رحعوليك بس علشان فلوسك حلاال
    توقيع : shshtawy
    [align=center]سبحانك الله وبحمدك سبحان الله العظيم[/align]
    الهم انى اصبحت اشهدك واشهد حملة عرشك وملائكتك وجميع خلقك انك انت الله لااله الا انت وحدك لا شريك لك واشهد ان محمد عبدك ورسولك تباركت ياذو الجلاال والاكرام

6. [6]

القوة:
    بيانات هوايتى
    يعني الي فلوسنا حلال ده نصيب طيب انا كان عندي دكر قبل مروح الامتحان دخلت ااكل الاعصافير ونسيت باب القفص مفتوح بعديها بساعه لقيت اختي بتصوت دخلت لقيت عصفور طاير في الاوضه دخل من تحت الستاره وكان الشيش مفتوح مسكته ومكنتش اعرف انه بتاعي دخلت احطه في قفص الجماعه وبشوف العصافير لقيت الباب مفتوح والنتايه رقدا علي البيض جبيته ودخلته تاني ههههههههههههههههههههههه

7. [7]

الحالة: shshtawy غير متصل
    القوة:
    بيانات هوايتى
    مش بقلك حلال

8. [8]

القوة:
    بيانات هوايتى
    بسم الله الرحمن الرجيم
    شكرا جدا على ردكم و لكن عندي سؤال ليه العصافير رافضة ترقد على البيض وعلى الرغم من انه سليم و لماذا يدفنون بيضهم داخل العش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

9. [9]

الحالة: قطة شيرازى غير متصل
    القوة:
    بيانات هوايتى
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اختى الكريمه بالنسبه لسؤالك

بسم الله الرحمن الرجيم
    شكرا جدا على ردكم و لكن عندي سؤال ليه العصافير رافضة ترقد على البيض وعلى الرغم من انه سليم و لماذا يدفنون بيضهم داخل العش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اختى الكريمه الايام دى الدنيا حر و الطيور اوقات كتير مش بترضى ترقد على البيض بالحر

تانى شىء ممكن يكون البيض بالعش بس مش مخصب او مخصب بس الدنيا حر بمكان القفص و العش

فانا مثلا حصلت معى من فترة طويله

طيورى باضت و كانت فى الحر و كان بيض كتير و رفضت ترقد على البيض بسبب الحر و عند شق البيض

لئيت الاجنه ميته

فعلشان كدا انا بحب اريح طيورى من انها تضع البيض او الرقاد فى مواسم الحر و ممكن بشيل البياضه فترة

اغسلها و انظفها وقايتا من اى حشرات ممكن تكون ظهرت و دى بتخلى الطيور ترفض انها تظل بالعش

فتترك بيضها ووجود بعض الحشرات بالعش ممكن تؤدى الى موت الصغار

فنصيحه لكى اختى الكريمه ان لا تشيلى البياضه هذة الفترة و تقومى بغسلها و تركها لتجف

ثم تقومى بوضعها ثانيتا و لو الانثى عوزة ترقد على البيض هتبتدى تجهز العش تانى

و منها برضوا تريحى الانثى شويه

دا بناء على تجاربى الشخصيه بتربيه العديد من انواع الطيور

اتمنى ان اكون قد افدتك عزيزتى

و لكى منى اجمل ابتسامه و ارق تحيه

قطة شيرازى
    توقيع : قطة شيرازى

10. [10]

القوة:
    بيانات هوايتى
    جزاكى الله كل خير حبيبتى

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة