المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع مهم و خطير - القطط لا تأكل الفاكهة و الخضروات حتي في الطبيعة

belal
24th February 2009, 12:38 PM
الموضوع ده خطير ومهم لأن كل الي قرأته في المنتديات بيتكلم عن اهمية وجود خضروات في اكل القطط وهو ما كان يرفضه عقلي لأنها حيوانات لاحمه . طبعاً فيه ناس كتير ممكن تعترض علي الكلام ده ولكن صدقوني الكلام المتداول بين الناس شيء و الكلام العلمي شيء تاني .

عملت هذا الموضوع كرد فعل للفكرة الخاطئه المنتشره والتي تقول ان الخضروات و الفاكهة في وجبات القطط تمثل فائده لهم. للأسف تناول الخضروات و الفاكهة كجزء يومي من الوجبات يعتبر مضر للقطط وانا عارف ان فيه ناس حتقول ان الأكل التجاري بيحتوي علي بعض الخضروات و لكني لا اثق بشكل مطلق بما تنتجه الشركات للإنسان فكفق نثق بشكل مطلق لما تنتجه الشركات للحيوان و دائماً ما اري تلك الشركات تضيف الألوان و الأشكال للطعام لتحسن شكله للإنسان و ليس الحيوان

القطط في الطبيعة البرية لا تأكل الفاكهة و الخضروات

علماء البيلوجي لم يصفوا أي نوع من السنوريات كـ omnivore (وهو مصطلح يطلق علي الحيوانات التي تأكل أي نوع من الطعام) . ايضاً لم يستطع احد تفسير سلوك بعض القطط في اكل بعض النباتات . ولكن بشكل واضح فأن القط الأفريقي البري يتواجد في بيئة لا تسمح بنمو و تكاثر النباتات المورقة و التي تشجع علي الأكل فماذا يفعل هذا القط ؟؟
ومن الـ 46 نوع المعروف للقطط ، النوع الوحيد الذي يأكل الفاكهة كجزء من نظامه الغذائي هو الـ Leopardus wiedi وهو قط من جنوب قارة امريكا

Leopardus wiedi

وهنا يجدر الإشاره إلي ان حتي هذا النوع الوحيد يعتبر استثناء في هذا السلوك و سلوكيات اخري مثل التنقل بين الأشجار بحثاً عن الغذاء ويستطيع ايضاً لف ارجله الخلفيه 180 درجه والنزول من الأشجار ورأسه لأسفل مثل السنجاب كما يستطيع التعلق في فرع شجره برجل واحده فقط ...يعني بنتكلم عن قرد مش قط

سنجاب ام قط !!!

القطط لم تهيئ لأكل الفاكهة و الخضروات طبقاً لمكونات معدتهم

الدراسات السابقة تقول ان القط البالغ يحتاج في المتوسط لإكل 5 فئران او 140 جرام من الفئران يومياً ليشبع حاجه جسده من السعرات الحراريه .التشريح للفئران البرية اظهر ان معدة الفأر الواحد دائماً ما تزن 2 جرام وتحتوي حسب الموسم ما بين ثمر العليق – البندق - العشب.
وبالتالي فأن القط و بدون قصد يتناول 10 جرام او ملعقتين شاي من المواد النباتية كجزء من وجبته اليومية من الفئران .ومع ذلك فأن القط من المهاره بحيث انه يتجنب اكل أي جزء من الجهاز الهضمي وبذلك يترك دليل دامغ علي ان القطط لم تهيئ لأكل الفاكهة و الخضروات.

هذا الدليل تم التوصل إليه في تجربه مع القطط المنزليه ايضاً إذا ما اضطرت لأكل الفئران وهو ما يتضح في الصورة المقززة التالية :

http://www.felinefuture.com/images/components/Mouse%20stomach%202.jpg
معدة فأر مليئة بالبندق و قد تركت دون اكل بعد ان تم اكل الفأر كله ما عدا معدته وجهازه الهضمي

القطط لا تعتمد علي المواد المغذية الموجودة في الفاكهة و الخضروات

القط يصنف كأكل حقيقي للحوم نشء علي العيش علي إلتهام الحيوانات الصغيره حوله فقط و لايعتمد علي المواد المغذيه الموجوده في النباتات حتي فيتامين سي . و الحقيقة العلمية انه لا توجد في المكونات النباتيه أي مواد مغذيه يحتاجها القط ولا توجد في النظام الغذائي الخاص به و القائم علي الحيوانات فقط بما في ذلك الإنزيمات و المواد المقاومة للتأكسد.

فإستخلاص المواد المغذيه من المصادر النباتيه يتطلب تخمر بكتيري للسليلوز المكون للنبات .و الجهاز الهضمي للقط بسيط و غير كفأ لهذا التخمر البكتيري . فالطعام الذي يدخل معدة القط يتم تحليلها عن طريق احماض و إنزيمات معدة القط وتمتص المواد المغذية بعد ذلك في الأمعاء الدقيقة .اما المواد الغير مهضومه كالعظام و الجلد و الشعر و الريش تمثل الجزء الأكبر من براز القط والذي يتم خروجه بعد إمتصاص الماء منه في الأمعاء الغليظه وبالتالي لا حاجه للإلياف هنا

تأثير العشب الأخضر علي القطط لم يتم بحثه علمياً بالقد الكافي

نظراً لأن الأبحاث مكلفه و تستهلك وقت و جهد كبير كما ان مجال العنايه بالقطط يعتبر من المجالات الحديثه نسبياً بدليل عدم وجود أي معلومات عن هذه الهوايه من 10 او 15 سنه وهو وقت قصير بالنسبه لعمل ابحاث بشكل كافي

القطط المحليه لا تعرف غريزياً ما هو المفيد بالنسبه لهم

بالطبع لم تتح لنا الفرصه لرؤية سلوك القطط البرية ولكنك بالطبع لاحظت إقبال قطك علي بعض المواد النباتية كالطماطم و الكنتلوب ولكن هل هذا دليل كافي علي ان تناول المواد النباتية من طبيعته ؟؟؟
فهو لا يعيش في نفس البيئة الطبيعية له ..بصحبة مجموعه من الناس و بيئة صناعية ..وهذا ما يقوله علماء سلوك الحيوان.."القطط لا تتصرف كقطط بالكامل عندما تربي كحيوان اليف في المنازل" .والدليل علي ذلك انه علي الرغم من انها كائنات صياده منعزله (لا تعيش في قطعان في البرية) ، الأن يعيشون مع مجموعة من القطط و التي تمثل في البرية بالنسبه لهم نداً بل انهم احياناً يعيشون مع كلاب و حيوانات اخري ايضاً من الممكن في المنزل ان يأكلوا نباتات الظل و المعروفه بسميتها لهم و الملابس واشيا اخري. طبعاً بدون شك العديد من سلوكيات قطط المنازل غريزي بالأساس و لكن العديد من السلوكيات الأخري غير غريزي لهم و يعتبر رد فعل للبيئه الغير طبيعية حولهم

إطعام القطط الفاكهة و الخضروات يسبب الأمراض لهم

و هذا الموضوع دقيق ولكنه حقيقي . وهناك مقوله تقول ان "القطط تبدو مألوفه من الوهله الأولي ولكن إذا تمعنت النظر ستجدها كائن غريب الأطوار . فالأنسان والقطط لديهم القليل جداً من الأمور المشتركه . ولكن التركيبه الإجتماعيه – طريقة الإتصال-عادات الأكل – والصفات والوظائف الخارجية تمثل جزء من الأشياء المختلفه بشكل كلي"

كوكب الأرض يوفر تنوع رهيب للحياه ، الإكتشافات الأخيره تبين وجود حياه في اعماق المحيطات تعيش بدون ضوء الشمس !! اي ان ليس كل الكائنات تحتاج للشمس كي تعيش

وطبعاً ليس صعباً تخيل ان الفاكهة و الخضروات ليست مفيده لجميع الكائنات الحية ولكن لأن القطط تعيش بيننا فيعتبرها الناس كإناس صغار الحجم

والمهم جداً هنا ان تناول النباتات يبدل كمياء الجسم ويسبب ان البول الحمضي يتحول إلي قلوي وهو يتسبب في وجود كريستالات في البول وهو ما يسبب للقطط الم حاد ومن الممكن ان يؤدي إلي وفاته

ايضاً تناول الطعام النباتي قد يؤدي الي تعفن في الجهاز الهضمي للقط بسبب عجزه في التحليل الكامل للغذاء من المصادر النباتية وهو ما يسبب التقئ – الغازات – الإسهال

ايضاً الغذاء النباتي من الممكن ان يتعارض مع إمتصاص الأمثل للمواد الغذائية من اصل حيواني كما ان كمية الغذاء من اصل نباتي قد تحل محل الغذاء من اصل حيواني فيشبع القط قبل ان يأكل الغذاء الحقيقي و المفيد له مع العلم ان اغلب الأغذيه النباتية تحتوي علي سعرات حرارية اقل من الأغذية من اصل حيواني وهو ما لا يصلح للقط لأنه سيحتاج لكمية اكبر من الغذاء النباتي ليحصل علي إحتياجاته من السعرات الحرارية.

والجدير بالذكر هنا ان القطط الصغيره التي تنشئ علي نظام غذائي يحتوي علي مكون نباتي كبير غالباً ما تموت مبكراً لأنها لا تأكل الطعام المناسب لها علي الرغم من اكلها كميات كبيره من الطعام

nina
24th February 2009, 12:53 PM
موضوع رائع بلال و جديد كمان
الف شكر لك و لمجهودك
و للمعلومات القيمة
تسلم ايدك حقيقى

I.love.ohood
24th February 2009, 01:12 PM
موضوع جميل جدا ومفيد بس محير شويه هل فعلا ممكن تكون الخضروات والفواكه غير مفيده ليهم بل بالعكس بتضرهم ؟
مستنى ردود ناس تانيه خبيره فى الموضوع دا للتاكيد لانه مهم جدا

Q8power
24th February 2009, 02:05 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شكرا لك اخي العزيز بلال
واشكرك على الموضوع الجميل والمفيد

طبعا هالكلام كثر الجدال فيه بين المنتديات و انا قرأت هالموضوع في احد المنتديات

اخي الكريم وجهت نظري و تجربه شخصية ان القطط تاكل الخضروات المطحونه مع الاكل الطبيعي
وهذه المعلومه انا متأكد منها 100% ولا استطيع القول بان معلوماتك خاطئه ولكن..!

لو اكلت القطه الخضروات دون ان تكون مخلوطه و مطحوونه مع اي نوع اخر من الاكل وبكميه قليله ومعقوله
هذا ما يضر القطط وانا معك في هذه النقطه.
يجب ان تكون مصاحبه لاكل القطط المعتاد وبكميه يسيره

اما بالنسبه للفواكه ف انا معك من الصعب ان القطط تاكل الفواكه كالموز والتفاح والبرتقال وال وال الخ

حتى ولو كانت ممزوجه

تسلم اخي العزيز على الكلام الجميل والموضوع المميز والاكثر من رائع واتمنى ان تقرأ ردي في هذا الموضوع

وجزاك الله كل الخير

وتقبل مروري اخي الكريم

belal
24th February 2009, 02:09 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شكرا لك اخي العزيز بلال
واشكرك على الموضوع الجميل والمفيد

طبعا هالكلام كثر الجدال فيه بين المنتديات و انا قرأت هالموضوع في احد المنتديات

اخي الكريم وجهت نظري و تجربه شخصية ان القطط تاكل الخضروات المطحونه مع الاكل الطبيعي
وهذه المعلومه انا متأكد منها 100% ولا استطيع القول بان معلوماتك خاطئه ولكن..!

لو اكلت القطه الخضروات دون ان تكون مخلوطه و مطحوونه مع اي نوع اخر من الاكل وبكميه قليله ومعقوله
هذا ما يضر القطط وانا معك في هذه النقطه.
يجب ان تكون مصاحبه لاكل القطط المعتاد وبكميه يسيره

اما بالنسبه للفواكه ف انا معك من الصعب ان القطط تاكل الفواكه كالموز والتفاح والبرتقال وال وال الخ

حتى ولو كانت ممزوجه

تسلم اخي العزيز على الكلام الجميل والموضوع المميز والاكثر من رائع واتمنى ان تقرأ ردي في هذا الموضوع

وجزاك الله كل الخير

وتقبل مروري اخي الكريم

كلامك فوق الرأس ولكن لا يسعنا مع الحقائق العلميه شيئاً وهذا الكلام ينطبق علي السنوريات بشكل عام ..ايضاً احب ان اوأكد ان هذا الموضوع حصري و غير منقول من اي منتدي اخر والله علي ما اقول شاهد

Mandolina
24th February 2009, 02:13 PM
موضوع حلو اوى بس اللى اعرفه ان القطه بتكون محتاجه كل فتره خضروات وبعدين اعرف ان القطط بتحس اذا كان الاكل ده هيضرها ولا لاه ومش بتاكلو انا قطتى بتموت فى الحاجات الخضره واحيانا بتاكل فاكهه
موضوع رائع بلال ميرسى ع المجهود

belal
24th February 2009, 02:18 PM
موضوع حلو اوى بس اللى اعرفه ان القطه بتكون محتاجه كل فتره خضروات وبعدين اعرف ان القطط بتحس اذا كان الاكل ده هيضرها ولا لاه ومش بتاكلو انا قطتى بتموت فى الحاجات الخضره واحيانا بتاكل فاكهه
موضوع رائع بلال ميرسى ع المجهود
طيب ما هو تفسيرك لسلوك بعض القطط في اكل نباتات الظل او العنب مع انها تعتبر سامه لهم ؟؟؟

لميس
24th February 2009, 02:47 PM
موضوع في قمه الروعه والابداع
يعطيك العافيه
خالص ودي لميس

BASBOSABASBOSA
24th February 2009, 06:36 PM
مشكور على الموضوع لكن انا عندي توكا بتاكل الخضار من غير اي اعتراض بالعكس بتحبه جدا وفي ناس اصحابي كمان عندهم قطط كتير منهم قط كبير اللي هو الاب لكل القطط الصغيره وعمره كبير مش بيرضى باكل اي حاجه غيرالخيار المبشور وكتير حاولو انهم ياكلوه اي اكل تاني لحوم او اسماك او اي اكل غير الخيار بيرفضه وبيجوع جدا ومش يرضى ياكل حاجه يره برده
وماشاء الله عليه سليم جدا ومحصلهوش اي مشكله ماشاء الله
طبعا كلامك من الناحيه العلميه انا مقدرش احكم عليه لاني معنديش اي خلفيه عن المجال ده
بس دى واقع ادامي وده مش معناه اني برفض كلامك
ومشكور على الموضوع المميز والتنبيه

Prime Rose
24th February 2009, 09:33 PM
تسلم بلال على الموضوع الرائع والمعلومات المفيده
شكراً

Eng.Ahmad_Moh
24th February 2009, 11:04 PM
مش عارف بتجيب مواضيعك الجماده ده منين
بجد ملكش حل
ما شاء الله عليك :)

وكلامك من الناحيه العلميه فوق الممتاز
بس الكلام ده بالنسبه للسنيور البري الفئة المتوحشة اكلة اللحوم زي الاسود والنمور عمرنا مشفنا اسد بياكل جزرة او بطاطساية مثلا بس بالنسبه للقطط الفافي العندنا في البيوت ده الأمر اكيد يختلف ههههههههه

ده غير كده كمان كان في موضوع علمي عملاه العضوة تكتك عن اكل القطط للنباتات وده معناه ان القطط بتحتاج الخضره

عموما تسلم اييدك :)

Cattitude
24th February 2009, 11:50 PM
موضوع جميل و مثير للجدل في نفس الوقت.. انا قططي تكره الخضار، جربت معاها كل انواع الخضار و مافيش فايده لحد ما قريت موضوع تكتك عن ان الزرع مفيد للقطط رحت جاري زي الاطفال الي في KG1 و جبت قطنه مبلوله و زرعت عليها حبت بقوليات و حبوب و ابتدت تزرع اهه هههههه، على امل انهم يكلوها بس انا حاليا محتار..
Belal ممكن ايميلك نتكلم بما اننا في بلد واحده و انشاء الله نفيد بعض :)

KITTANA
25th February 2009, 03:36 AM
تسلم اخي بلال على الموضوع

بس انا عندي القطط بتحب تاكل جدا الخضار المسلوق
وبتعشق كمان البض المسلوق

belal
25th February 2009, 06:41 AM
مش عارف بتجيب مواضيعك الجماده ده منين
بجد ملكش حل
ما شاء الله عليك :)

وكلامك من الناحيه العلميه فوق الممتاز
بس الكلام ده بالنسبه للسنيور البري الفئة المتوحشة اكلة اللحوم زي الاسود والنمور عمرنا مشفنا اسد بياكل جزرة او بطاطساية مثلا بس بالنسبه للقطط الفافي العندنا في البيوت ده الأمر اكيد يختلف ههههههههه

ده غير كده كمان كان في موضوع علمي عملاه العضوة تكتك عن اكل القطط للنباتات وده معناه ان القطط بتحتاج الخضره

عموما تسلم اييدك :)

شكراَ يا ابو حميد علي الإطراء الي مستحقهوش...

ومعاك حق في ان قططنا المنزلية تغيرت سلوكيتها بسبب وجودها في بيئة غير طبيعية بالنسبة لها و لكن مع ذلك فهذا لا يغير طبيعتها التشريحية ووظائف اعضائها الداخلية
بالنسبه لموضوع تكتك عن اكل القطط للعشب احياناً فده خلاني ابحث في هذا الموضوع برضه و اكتشفت ان القطط لا تأكل العشب كمصدر للمواد الغذائيه ولكنه له وظيفة ميكانيكية بشكل مطلق تشابه ما يفعله الأنسان احياناً عند وقوف شوكة سمكه في حلقه فيسارع بأكل قطعه كبيره من الخبز
فتناول القط لأوراق او عشب يشجعه علي التقيأ وهو المطلوب في حالة مواد تم تناولها و يصعب التعامل معها في معدة القط مثل شعر القط نفسه اثناء عملية لعق و تنظيف نفسه او عظام مثلاً فيتخلص من تلك المواد عن طريق القيء بدلاً من التخلص منها عن طريق البراز حتي لا يتعرض للسدد في امعاءه .ولذلك ينصح الخبراء بعدم تشجيع القط علي تناول المواد النباتية بعد الوجبات حتي لا يتقيأ طعامه الأساسي

belal
25th February 2009, 06:47 AM
تسلم اخي بلال على الموضوع

بس انا عندي القطط بتحب تاكل جدا الخضار المسلوق
وبتعشق كمان البض المسلوق

البيض المسلوق مفيهوش مشكله لأنه اكنه بيأكل كتكوت يعني مصدره غير نباتي واعتقد ان الخضار المسلوق او المطهي بشكل عام اسهل في الهضم من المواد النباتية في صورتها الخام ويمكن ده الي بيقلل الأثار الجانبيه كثيراً .

belal
25th February 2009, 06:49 AM
موضوع جميل و مثير للجدل في نفس الوقت.. انا قططي تكره الخضار، جربت معاها كل انواع الخضار و مافيش فايده لحد ما قريت موضوع تكتك عن ان الزرع مفيد للقطط رحت جاري زي الاطفال الي في kg1 و جبت قطنه مبلوله و زرعت عليها حبت بقوليات و حبوب و ابتدت تزرع اهه هههههه، على امل انهم يكلوها بس انا حاليا محتار..
Belal ممكن ايميلك نتكلم بما اننا في بلد واحده و انشاء الله نفيد بعض :)

اعتقد ان البقوليات بالتحديد حتكون لها اكبر الضرر ..ده فيه ناس كتير البقوليات بتتعبها فمابالك بمعده لم تخلق لهذا النوع من الغذاء
ومرحباً بك طبعاً في اي وقت و انا اون لاين من الساعه 8:30 صباحاً إلي الساعه 4:30 عصراً كل يوم ماعدا الجمعه والسبت وايميلي khalid-aly@hotmail.com وعلي الهوتميل khalid_aly@yahoo.com

belal
25th February 2009, 06:57 AM
مشكور على الموضوع لكن انا عندي توكا بتاكل الخضار من غير اي اعتراض بالعكس بتحبه جدا وفي ناس اصحابي كمان عندهم قطط كتير منهم قط كبير اللي هو الاب لكل القطط الصغيره وعمره كبير مش بيرضى باكل اي حاجه غيرالخيار المبشور وكتير حاولو انهم ياكلوه اي اكل تاني لحوم او اسماك او اي اكل غير الخيار بيرفضه وبيجوع جدا ومش يرضى ياكل حاجه يره برده
وماشاء الله عليه سليم جدا ومحصلهوش اي مشكله ماشاء الله
طبعا كلامك من الناحيه العلميه انا مقدرش احكم عليه لاني معنديش اي خلفيه عن المجال ده
بس دى واقع ادامي وده مش معناه اني برفض كلامك
ومشكور على الموضوع المميز والتنبيه

مهو مكتوب في الموضوع ان القطط لا تعرف ما هو المفيد لها وماهو المضر و الدليل علي ذلك كلامك والحالة التي تحكي عنها و كمثال اخر الكثير من القطط المنزلية الأن لا تميل لأكل الفئران مع انه يعتبر الغذاء الطبيعي لها و في القرون الوسطي اثناء إنتشار مرض الطاعون في اوروبا لوحظ ان مرض الطاعون لم ينتشر في الأماكن المتواجد بها قطط كثيرة ولكن لم يربط احد حينها بين مرض الطاعون و الفئران

وجدير بالذكر هنا ان القطط في عمر شهرين لو تم تربيتها علي اكل الفئران ستأكله بشكل عادي عند البلوغ (تم تجربة هذا بالفعل)

وبالمناسبه انا كان عندي زمان وانا صغير قط سيامي يأكل الفول و الفلافل (الطعميه لسكان القاهرة و الجيزه :1:) و البنبون و اللب الأبيض بعد تقشيره

wa7sh magic
25th February 2009, 07:27 AM
الف الف شكر على الموضوع الرائع

و انا قرات في المنتدى انه الخضار و الفواكه مفيدة و حاولت اطعمي قطي

بس ما اكل

شكرا على الفائدة

misho my prince
25th February 2009, 08:03 AM
موضوع هام وشيق ماشاءالله وخطير ووالله الواحد احتار بس ماباليد حيله

hazem Emad
25th February 2009, 08:21 AM
شكراً عى هذا الموضوع الجميل والمعلومات القيمة.

راناا
25th February 2009, 09:11 AM
والله يا خالد موضوع جديد
ومعرفش بصراحه بس اللى اعرفه ان جدار الثقه
بين البنى ادم واى مخلوق بيخلي بينهم ثقه عمياء
ممكن يقلدونا كنوع من انواع الحب الزايد
او نوع من انواع التطلع لينا كمثل اعلى

بس المعلومه الاكيد من كتب اللى بتجلى من خالى
ان السكريات عدمها للقطط بتسبب اضرار للكبد
ولازم كميه من السكريات الطبيعيه مش السكر المصنع
يعنى

موضوع جديد ومعلومات جديده جدااااااااااااااااااااااااا
تسلم الايادى يا ابو بلال
ربنا ميحرمناش من مواضيعيك يا جميل

زعبله
3rd April 2009, 05:01 AM
موضوع جميل

pango & soso
12th April 2009, 08:07 PM
مفيش اى اعتراض على الكلام بس انا القطط الى عندى كسرين القواعد دى
سوسو بتموت فى اكل الطماطم والخيار الى ناقص اعمل حسابها فى طبق سلطه :24:
وبيحصل لها هوس ولوثه عقليه لما تشم العنب بتاكل منه بشره وتوحش بتبقى زى الوحش لما بس تشم ريحته بتتجنن علشان توصل له باى طريقه
وميشو بيتهبل على الشيكولاته
ايه رايكم :39:

مفكر1989
12th April 2009, 09:44 PM
شكرا على الموضوع الجميل

قطى بابسى
23rd August 2011, 03:50 PM
يا لهوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى

دنا كل يوم باكل بابسى خضار

بس بقالى ممده مخففه

قطى بابسى
23rd August 2011, 03:51 PM
مفيش اى اعتراض على الكلام بس انا القطط الى عندى كسرين القواعد دى
سوسو بتموت فى اكل الطماطم والخيار الى ناقص اعمل حسابها فى طبق سلطه :24:
وبيحصل لها هوس ولوثه عقليه لما تشم العنب بتاكل منه بشره وتوحش بتبقى زى الوحش لما بس تشم ريحته بتتجنن علشان توصل له باى طريقه
وميشو بيتهبل على الشيكولاته
ايه رايكم :39:

لاااااااا الشيكولاته تجيب لميشو تسمم

LooShi
23rd August 2011, 03:56 PM
مشكور اخي على الموضوع ^^

juven10
23rd August 2011, 11:49 PM
موضوع مفيد،

ienna
8th September 2011, 10:37 PM
شكرا للموضوع القيم والمفيد

جزاك الله عنا كل الخير

esraa76
18th August 2012, 07:45 PM
موووضوع رائع جدا

حكومة الحيونات
18th August 2012, 10:39 PM
موضع جداً مفيد تسلم يدك !*

D7OMii
18th August 2012, 10:50 PM
-

مشكورَ آفدتنّي بصصرآإححهِ ~
لآححرمنآ موآضيع زي كذآ + عيدكُ مببـآإركِك ~

محب البغبغنات
21st August 2012, 01:42 PM
موضوع جميل

SnfOrh
21st August 2012, 02:40 PM
|| http://www.iraqup.com/up/20120821/xm1hO-M2W0_64802189.gif (http://www.iraqup.com/)

موضوع رآئع يعطيك آلـعآفيه

ومعلومه جديده

,http://www.iraqup.com/up/20120821/fg3N4-U3Aq_815942001.gif (http://www.iraqup.com/)’

فطوووم
27th August 2012, 10:54 AM
يعطيك الف عافية يارب
يسلموووووووووو

yoki
21st February 2013, 06:15 AM
موضوع جميل انا قطتي كانت تعبانه اول ما جبتها تتبول لا اراديا وفيها امساك وما ترضا تاكل الدراي فوود اببد
عرفت ان مرضها بسس الدراي فود صرت اعطيها دجاج وسمان وحمام وارانب يعني منوع ثلاث مرات والحين الحمد لله صحتها سي الفل
وفروها تحسن وصارت تلعب كثير بس قاعده ادور عن عشب مفيد لها ازرعه علشان لو احتاجت له