المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مميزات الكلب الاصلي و الكلب الهجين

hamzawy
26th September 2008, 06:23 PM
مميزات الكلب الاصلي و الكلب الهجين ؟؟؟

=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

يعتقد الاغلبية هناك فروق واضحة بين الكلاب الاصلية و الكلاب المهجنة
و الكثير من المربين يواجهون هذه المشكلة عند شراؤهم للكلب حيث يكتشفون أخر الامر
ان الكلب مهجن ويعتقد البعض ان هذه مشكلة و ليس من الجميل ان يكون الكلب مهجن
حيث يفضلون الكلب الاصلي المسمى بالبيور طبعاً هل فكرت ان ربما يكون الكلب المهجن أفضل من الاصلي هناك مزايا للكلاب المهجنه أفضل من الاصلية حيث أنها تحمل صفات كلبين معاً
مثلاً اذا كان هناك كلب مهجن بين هايسكي و جيرمين شيبرد فسينتج عن هذا كلب ذو حجم أكبر
وقدرات عالية سواء في الجري و الذكاء والقوة و قدرى التحمل او التكيف وهذا جيد في صالح المربي
حيث يستطيع الحصول على كلب عالي الجودة وسهل التكيف مع البيئات المختلفة
لان هناك الكثير من المعجبين بالهايسكي لكنه لايتناسب مع المناخ او الطقس الحار ويعرف عنه بأنة كلب عنيد نوعاً ما والجيرمين معروف عنه انه يستطيع التكيف في جميع الاجواء على حد السواء الى جانب انه مطيع و يأتي هنا التهجين حيث يتم انتاج كلب يحمل مميزات كلبين و ليس كلب واحد بالاضافة للمهارات و القدرات الاخرى و نفس الوضع مع الكلب البلدي او الجعري ويعرف ان الكلاب المهجنة لها مهارات عالية أكثر من الاصلية و بإمكانها ان تؤدي عملها بشكل أفضل مع التدريب في سن مناسب ........

ELBADAWY
26th September 2008, 10:27 PM
مشكوووووووووور على المعلومه
موضوع شديد

خالد عبد الله
26th September 2008, 10:32 PM
معلومات صحيحة 100% اضف الى ذلك ان الكلب الذي يتم تدريبة تدريبا جيدا هو افضل كلب في العالم
الى الامام ياهمام
تحياتي ,,,

كيمو ميرو
26th September 2008, 10:44 PM
مشكور على المعلومه الجميله والله معاك حق
ومشكور على الاضافه كابتن خالد

Blood2dance
19th February 2009, 12:14 PM
kalamak klo sa7... we asma7ly a2ol en kaman el kalb el pure byb2a fih 3yob.. zay eno momkin ygilo marad mo3yan...
ya3ni masalan black and tan dogs.. elyhoma el german wel rottweiler wel doberman pinsher bygelhom parvo aktar men el kilab el tanya we bygelhom hip dispalsya

bas el kalb law mohagen men kalben zay manta 2olt fi el mesal bta3 el german wel husky.. hayetla3ly 7aga 7ilwa we e7temaleyet el marad dah bet2el..
ana kalamy mosh tashgee3 3la el ta5leet.. bil 3aks ana mosh ba7eb el tahgeen 3ashan bydaya3 sefat kilab we by5aly nas tonsob 3la nas... ana bas mosh 3ayez el nas tekrah el kelab el mazlooma bel tahgeen
mahma kan da bardo kalb we leeh 7a2 el 7ayah we eno yla2y 7ad y3esh m3ah wel nas te7ebo

asif 3la el etalah

medo_trinity
19th February 2009, 06:56 PM
الف شكر على التوضيح يا باشا

viva-pero
19th February 2009, 09:06 PM
ma3loma jamila wa9ayima ana ma3ak fi raeyak akhi + ana el kalb el mohajan yacon ba3id min amrad el kilab el pyor merci akhi

LQQk
4th March 2009, 11:46 AM
مشكووووووووووووووور على المعلومه

hazem Emad
4th March 2009, 11:50 AM
فعلا انا شفت كلب هجين روت مع دنواة طالع حاجة تحفة واخذ لون وشكل الروت وحجم الدنواة تخيلوا .

غاوي كلاب
4th March 2009, 10:55 PM
شكرا جدا علي موضوعك الممتاز ده
وعلي فكره تجار الكلاب في مصر يعتقدون ان الكلاب الاصليه احسن بمراحل من الكلاب المهجنة وعلشان كدة بيبعوها بارخص سعر:21::24:

lemoamor
5th March 2009, 12:53 AM
موضوع رائع يا غالى

temo911
8th March 2009, 10:23 PM
مشكور على المعلومه الجميله

moade
13th March 2009, 05:21 PM
الموضوع جامد شكرا ليك

tefaman
22nd March 2009, 09:02 PM
شكرااااااااا ليك يا اخي علي المعلومات القيمه دي

،،،،،،

روت
23rd March 2009, 01:24 PM
مشكور اخوي على الموضوع بس في نقطه مهمه مب اي تهجين يكون جيد مثل ماقلت انت الجرمني مع الهاسكي تاخذ عقليه ممتازه من الجرمني لاكن اش بتاخذ من الهاسكي ؟؟؟؟؟؟؟ يعني مثلا جبت مكينة نيسان بترول موديل 90 وحطيتها على جمس دنالي هل السياره بتكون ممتازه لا لان مكينة النيسان مب قويه على حجم موتر كبير لاكن اذا حطيت مكينة جمس دنالي على نيسان بترول بتكون السياره سريعه وايد ولاكن مرات مكينة سياره ماتركب على سياره غير يعني تهجين كلب على كلب ثاني ماتنفع ومشكور اخوي

ahmed_ono
9th April 2009, 03:02 AM
الله ينور عليك

أبوسعودى
9th April 2009, 11:27 AM
مشكور اخ همام على المعلومات المفيده الجميله
وفعلا صحيح الكلب الهجين احسن بكتير من الكلب الاصلى وشكرأ
والى الامام ياهمام ...... تقبل تحياتى

أبوسعودى
9th April 2009, 11:29 AM
فوق رائع

مشكوووووووووووووووووووور

hdmrdash
16th May 2009, 07:12 AM
والله الواحد ما بقاش عارف انهوا الأصلى من البيور من البلدى

الاعلامى
16th May 2009, 10:53 PM
اعتقد لو انواع اقرب فى الشكل يكون التهجين بنها احسن يعنى زى الجيرمن والهسكى فعلا هيكون تهجين سليم والدوبر مالروت هيكون رائع لكن كلاب حجمها كبير وكلاب حجمها صغير مثل النواه والجيرمن مثلا هيكون الهجين مش مضمون وشكل الجراوى هيكون مش جميل وهذا رأى

Alexandar
27th May 2009, 10:50 AM
انا شوفت كلب هجين بوكسر على جيرمن شيفرد
بجد تحفة و شكل كلب لم اشاهده في حياتي
ارتفاع عالي و نفس رسمة الوان البوكسر و جسم البوكسر ولكن شكل راس الشيفرد
كان معروض للبيع ح احاول اشوف لكم صورة ليه

ابراهيم سالم
30th May 2009, 04:19 AM
يعطيك العافيه

عرباوى
24th June 2009, 10:14 PM
الباقاء لله

Tamana
16th July 2009, 10:57 PM
موضوع جميل جدا

وفعلا كلامك صحيح 100%

ألف شكر

super dog
16th July 2009, 11:50 PM
موضوع جميل جدا

وفي بعض الاعتقادات من الناس انهم يعتقدو انو الكلاب الاصلية احسن من الهجينة او العكس في الشكل وانا اقول انو كلهم سواسية مافي ولا فرق في التدريب ابدا حتى لو كان بلدي

تحياتي

lidyAiosh
21st May 2012, 01:15 PM
مشكور اعلي الموضوع الجميل الانا كلبي هجين ومحصله مشكله امعه العائله معه انه قوي وما يحب الناس الغرب ويهاجم اين غريب ما يعرفه يدخل لي البيت ومعه انه مش مدرب ودكي وحصلت مشكله تانيه امعه المدرب قالي ما يدرب عشان ابوه هكسي وليهم طبع صعب متمرد معه انه يسمع الكلام

عاشق ومعشوق
28th May 2012, 09:35 PM
كلام صح والله وهذا الشي كنت افكر فية كثير الله يعطيك العافية على مجهودك الرائع

maag
7th June 2012, 02:43 AM
ايه ده .. إنت كنت معايا ولا ايه ... أنا لسه مجوز دكر ألاسكا ( ابن عم السيبريان هسكي ) لنتاية بلاك جيرمان و مستني النتيجة :)